Waktu Solat Putrajaya Subuh : 5:48 Syuruk : 7:02 Zohor : 13:09 Asar : 16:14 Maghrib : 19:12 Isyak : 20:20

VISI
 
Jakim sebagai Model Penginstitusian Integriti Terbaik dalam Perkhidmatan Awam
 
 
MISI
 
Membudayakan Integriti dan Tadbir Urus yang Baik untuk Menjadikan Jakim sebagai Peneraju Pengurusan Hal Ehwal Islam di Malaysia Menjelang 2020
 
 
OBJEKTIF
  • Memantapkan urusan berkaitan integriti dan tadbir urus di peringkat jabatan;
  • Memastikan elemen penginstitusian integriti, pencegahan, pematuhan dan pengesanan salah laku dalam organisasi  dapat  dikuatkuasakan  secara efisien dan mencapai keberhasilan  yang optimum; dan,
  • Membangunkan warga Jakim yang berintegriti, berhikmah dan professional.
 
 
FUNGSI UNIT INTEGRITI
 
Penubuhan unit ini merupakan usaha kawalan dalaman jabatan untuk menguruskan integriti dalam organisasi. Unit Integriti Jakim bertanggungjawab untuk melaksanakan lima (5) daripada (6) fungsi teras seperti berikut :
 
1. Tadbir urus
  • Memastikan tadbir urus terbaik dan efektif dilaksanakan di Jakim
  • Mengurusetiakan Mesyuarat Jawatankuasa Integriti dan Tadbir Urus (JITU), Jakim
  • Menyalurkan dapatan hasil pengesanan dan pengesahan pelanggaran integriti yang melibatkan isu dasar serta sistem dan prosedur kepada JITU untuk tindakan selanjutnya
  • Mencadangkan penambahbaikan, peningkatan serta pembaharuan kepada dasar/arahan/sistem dan prosedur dalam organisasi kepada JITU
 
2. Pengukuhan integriti
  • Memastikan pembudayaan, penginstitusian dan pelaksanaan integriti dalam organisasi
  • Mengenalpasti problematic areas dan membentuk inisiatif yang bersesuaian dan efektif untuk menangani masalah dalam jabatan
  • Melaksanakan kajian ke atas data-data dalaman atau luaran yang diperolehi dan membuat analisa dapatan berkaitan jenis kesalahan, sektor problematic areas, kekerapan kesalahan, trends dan sebagainya.
  • Memantapkan amalan nilai-nilai murni melalui tindakan kesedaran (awareness) dan pendidikan
 
3. Pengesanan dan pengesahan salah laku jenayah
  • Mengesan dan mengesahkan aduan salahlaku jenayah serta pelanggaran tatakelakuan dan etika organisasi serta memastikan tindakan susulan yang sewajarnya diambil;
  • Menjalankan penyiasatan awal dalaman untuk mengesahkan wujudnya asas pelanggaran tatakelakuan dan etika organisasi serta mengemukakan hasil siasatan kepada pihak urus setia Lembaga Tatatertib bagi tindakan susulan
  • Menyelaras pelaksanaan penyiasatan aduan atau kes salahlaku tatatertib
  • Melaporkan kes bersifat jenayah kepada agensi penguatkuasa yang bertanggungjawab
 
4. Pengurusan aduan
  • Menerima dan mengambil tindakan ke atas semua aduan atau maklumat mengenai salahlaku jenayah (disalurkan kepada agensi penguatkuasaan) serta pelanggaran tatakelakuan dan etika organisasi
  • Memberi nasihat dan panduan kepada pengadu dalaman atau luaran serta pertanyaan berkaitan dengan integriti yang melibatkan salahlaku jenayah serta pelanggaran tatakelakuan dan etika organisasi
  • Menyalurkan setiap aduan yang telah disemak kepada agensi yang terlibat seperti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan lain-lain yang mana berkaitan.
 
5. Pematuhan
  • Memastikan pematuhan terhadap peraturan pentadbiran, kewangan dan undang-undang yang berkuatkuasa
  • Melaksanakan inspektorat, pemeriksaan mengejut dan pemantauan berkala terhadap pematuhan undang-undang, peraturan dan prosedur kerja.
  • Melaksanakan kajian hasil dapatan pematuhan berkaitan keberkesanan pelaksanaan dan ketidakpatuhan terhadap dasar, undang-undang dan peraturan bagi tindakan susulan
 
6. Tatatertib – Fungsi keenam ini dilaksanakan oleh Bahagian Pengurusan dan Sumber Manusia, Jakim.
 
 
 
ADUAN INTEGRITI
 
Mana-mana pihak yang ingin membuat aduan ke atas mana-mana pegawai yang melakukan kesalahan berkaitan dengan tatakelakuan dan etika organisasi atau sebarang kesalahan di sisi undang-undang, boleh melaporkan perkara tersebut melalui saluran aduan integriti
 
 
 



QR Code Portal Jakim
Hakcipta © 2015 Jabatan Kemajuan Islam Malaysia
Kerajaan Malaysia dan JAKIM tidak bertanggungjawab atas kerugian atau kerosakan yang disebabkan oleh penggunaan dari setiap maklumat yang diperolehi daripada portal ini. Sesuai dilayari dengan menggunakan Internet Explorer versi 8 atau Mozilla Firefox versi 3 ke atas (dengan resolusi 1024 x 768)
Kemaskini Terakhir : 19 September 2017.
Jumlah Pelawat :11832103